SZABADULÓSZOBA
ÉLŐ TÁRSASJÁTÉK A DEMOKRÁCIA BEMUTATÁSÁRA
A TOMORI PÁL ÁLTALÁNOS ISKOLA HELYBEN MŰKÖDŐ
SZAKMAI PROGRAMJA, JÓ GYAKORLATA
Kedves Osztályfőnökök, Csoportkísérők!
A mai kor gyermekei számára, akiknek már szülei is demokratikus államrendben nevelkedtek fel, felfoghatatlan a diktatúra fogalma és légköre. Szakmai programunk ezen keresztül segíti a demokrácia megértését, szemléltetését. A program a magyar történelemből merít ihletet, hiszen a helyszínül szolgáló helyiségek berendezései, kiállítási eszközei az 50-es, 60-as éveket idézik fel. A játék pedig az 1956-os eseményeket követő cselekményeken alapul.
A játék teljes iskolai osztállyal (max. 28 fő) játszható, 5-8. évfolyamosoknak. A játékhoz előzetesen 4 db maximum 7 fős csoportot kell létrehozni. A kiállítási tárgyak, eszközök – mindamellett, hogy balesetveszélyesek lehetnek - muzeális értékeket képviselnek, ezért kérjük, hogy ezeket ne fogdossák, mozdítsák el helyükről. Kivételt képeznek a KIHALLGATÓ szobában fellelhető tárgyak, eszközök. A balesetek elkerülése érdekében fokozottan hívjuk fel a diákok figyelmét – akár a program közben is – a megfelelő magatartási formák és a balesetvédelmi előírások betartására. Kérjük, hogy a pedagógus kollégák – lehetőség szerint – a helyszínen ne segítsék a diákokat a feladatok elvégzésében, hiszen egyik célunk formálni és építeni az osztályközösségeket is.
Kérjük, előzetesen bíztassa a diákjait, hogy minden kiállítási tárgyat, tárlót, képet és feliratot tüzetesen nézzenek meg, ezzel is elősegítve a demokrácia és diktatúra közötti különbségek megértését. A feladatok megoldásához is találhatnak segítő üzeneteket. A főhelyiségbe érkezéskor a játékvezető kolléga az osztály beengedése után magára hagyja a csoportot és elvonul a PARANCSNOKI helyiségbe. A PARANCSNOKI helyiségben a Tomori diák és pedagógus segítői kamerák segítségével figyelik és irányítják a játékot. Néhány perc elteltével egy rajzfilmen keresztül tájékozódhatnak a diákok a játék menetéről. A játék zökkenőmentes lebonyolítása érdekében esetenként a hangszórókon vagy a Tomoris diáksegítőkön keresztül nyújtunk segítséget.
A játék befejezésekor pedagógus kollégánk segítségével egy rövid értékelő, ismeretterjesztő beszélgetésen vehetnek részt az osztályközösségek. Így együtt a program tervezett időtartama kb. 45-60 perc. Kérjük, hogy a diákok telefonjaikat, táskáikat, kabátjaikat ne hozzák be a helyiségbe, hanem a ruhatárként szolgáló Gőz-klubban elzárva hagyják. A szabaduló szobában fényképezni és videózni tilos! Ha a közösség szeretne csoport- vagy egyéni képeket készíteni, akkor a bejárat előtti emlékfalnál megtehetik.
Mindemellett kérjük, hogy az osztály a programra hozzon magával egy lakatot, (gravírozva vagy alkoholos filccel legyen ráírva: iskola, év, osztály) amit a program zárásakor az emlékfalon helyezhetnek el.
A játék teljes iskolai osztállyal (max. 28 fő) játszható, 5-8. évfolyamosoknak. A játékhoz előzetesen 4 db maximum 7 fős csoportot kell létrehozni. A kiállítási tárgyak, eszközök – mindamellett, hogy balesetveszélyesek lehetnek - muzeális értékeket képviselnek, ezért kérjük, hogy ezeket ne fogdossák, mozdítsák el helyükről. Kivételt képeznek a KIHALLGATÓ szobában fellelhető tárgyak, eszközök. A balesetek elkerülése érdekében fokozottan hívjuk fel a diákok figyelmét – akár a program közben is – a megfelelő magatartási formák és a balesetvédelmi előírások betartására. Kérjük, hogy a pedagógus kollégák – lehetőség szerint – a helyszínen ne segítsék a diákokat a feladatok elvégzésében, hiszen egyik célunk formálni és építeni az osztályközösségeket is.
Kérjük, előzetesen bíztassa a diákjait, hogy minden kiállítási tárgyat, tárlót, képet és feliratot tüzetesen nézzenek meg, ezzel is elősegítve a demokrácia és diktatúra közötti különbségek megértését. A feladatok megoldásához is találhatnak segítő üzeneteket. A főhelyiségbe érkezéskor a játékvezető kolléga az osztály beengedése után magára hagyja a csoportot és elvonul a PARANCSNOKI helyiségbe. A PARANCSNOKI helyiségben a Tomori diák és pedagógus segítői kamerák segítségével figyelik és irányítják a játékot. Néhány perc elteltével egy rajzfilmen keresztül tájékozódhatnak a diákok a játék menetéről. A játék zökkenőmentes lebonyolítása érdekében esetenként a hangszórókon vagy a Tomoris diáksegítőkön keresztül nyújtunk segítséget.
A játék befejezésekor pedagógus kollégánk segítségével egy rövid értékelő, ismeretterjesztő beszélgetésen vehetnek részt az osztályközösségek. Így együtt a program tervezett időtartama kb. 45-60 perc. Kérjük, hogy a diákok telefonjaikat, táskáikat, kabátjaikat ne hozzák be a helyiségbe, hanem a ruhatárként szolgáló Gőz-klubban elzárva hagyják. A szabaduló szobában fényképezni és videózni tilos! Ha a közösség szeretne csoport- vagy egyéni képeket készíteni, akkor a bejárat előtti emlékfalnál megtehetik.
Mindemellett kérjük, hogy az osztály a programra hozzon magával egy lakatot, (gravírozva vagy alkoholos filccel legyen ráírva: iskola, év, osztály) amit a program zárásakor az emlékfalon helyezhetnek el.
A programról mindenféle észrevételt szívesen látunk az istenes.attila@tomoriiskola.hu e-mailcímen.
Regisztráció : https://fb.com/book/tomoriszabaduloszoba/
Köszönjük az érdeklődést, jó játékot és feledhetetlen élményeket kívánunk!
Tomori, 2019.03.01.
Istenes Attila - játékvezető